Joline (20): “Veel mensen met autisme krijgen ook een depressie”
Op haar achtste wordt Joline (20) gediagnosticeerd met een vorm van autisme. “Ik kwam eigenlijk altijd overprikkeld thuis van school en kon niet goed omgaan met verandering. Ook was ik sociaal wat onhandig, ik viel vaal buiten de boot. Ik had goed door dat ik het buitenbeentje was, maar leerde pas veel later waarom.”
Als Joline naar de middelbare school gaat, ontwikkelt ze psychische problemen. Ze wordt somber en angstig. Door oververmoeidheid lukt het haar niet om hobby’s vol te houden. “Ik besefte dat ik hulp nodig had. Toen ben ik naar mijn mentor op school gestapt, zo ben ik uiteindelijk in de specialistische ggz terechtgekomen”
In de ggz kreeg Joline behandeling voor een depressie. “Ik leerde bijvoorbeeld omgaan met negatieve gedachten. Daar heb ik best wat van geleerd, maar het voelde voor mij vaak ook als symptoombestrijding. Omdat er naar mijn idee weinig vooruitgang in mijn herstel zat, begon ik me af te vragen of er niet meer aan de hand was.” En dat bleek ook zo te zijn: tijdens haar behandeling krijgt ze te horen dat ze autisme heeft. “Maar pas toen ik later een coach kreeg, werd daar aandacht aan besteed.”
‘Er vielen puzzelstukjes op zijn plaats’
“Eerst geloofde ik het bijna niet”, vertelt Joline. Als ze op internet naar de symptomen van autisme zoekt, herkent ze zich er niet in. “Er heersen allerlei stereotyperingen. Zo zouden mensen met autisme niet sociaal zijn en hebben ze één grote obsessie, bijvoorbeeld met treinen.” Maar hoe meer ze van haar coach en bij psycho-educatie leert, hoe beter ze zichzelf leert kennen. “Er vielen allerlei puzzelstukjes op zijn plaats.”
De depressie bleek een gevolg te zijn van jarenlange overvraging en oververmoeidheid. Iets wat vaker voorkomt bij mensen met autisme, zegt Joline. “Ik zocht naar jongeren met autisme waar ik me wel in kon herkennen, en ben zo met wat mensen op social media in contact gekomen.” Er gaat een wereld voor haar open, maar ze realiseert zich ook waarom de hulp die ze kreeg lang niet voldoende aansloeg. “Eén van de kenmerken van mijn autisme is bijvoorbeeld dat ik veel tijd nodig heb om dingen te verwerken, maar door de lange dagen school lukte me dat niet. Bij de behandeling van een depressie wordt er vaak gezegd dat je meer dingen moet ondernemen, in beweging moet komen. Maar daar had ik helemaal geen energie voor.”
De juiste behandeling
Dit jaar is Joline begonnen met een opleiding Toegepaste Psychologie. Door de juiste hulp en meer zelfkennis heeft ze er vertrouwen in dat deze opleiding haar goed af zal gaan. “Het lijkt me heel tof om in de diagnostiek te werken. Daarnaast voel ik een ontzettende drive om iets met mijn ervaringen te doen, dus ben ik ook actief geworden bij Hoofdzaken.”
Joline wil zorgverleners graag meegeven dat het heel belangrijk is om niet alleen de symptomen aan te pakken, maar ook om goed te kijken wat daaronder ligt. “Ik denk dat het veel had gescheeld als er tijdens de behandeling voor mijn depressie al rekening was gehouden met mijn autisme. Als ik er toen al meer over wist, hadden mijn problemen echt bij de kern aangepakt kunnen worden. Ik hoop mijn ervaringsdeskundigheid in te zetten zodat steeds meer jongeren met autisme de juiste behandeling gaan krijgen.”
Tekst door: Lena Claessen